We willen naar Zeeland, maar daar komen we nooit aan… En dat heeft niets met een mankement aan De Canicula te maken, maar alles met ons. Want we komen zoveel moois tegen onderweg, dat we besluiten om ons niet door onszelf op te laten jagen, maar rustig aan te doen. Dus een paar dagen Urk, een paar dagen Kevereiland, een paar dagen Brielle, een paar dagen Loosdrecht. Vier weken lang langzaam genieten!

Bekijk hier ons geklungel voor de poldersluizen tijdens de vaartocht van Urk naar Kampen

Rondje Urk

Deze route hebben we Rondje Urk genoemd. Daar begint ook de routebeschrijving (zie onder). Maar zoals je in de eerste video hieronder kunt zien, beginnen wij onze vaartocht in Lemmer. Daar vandaan varen we dwars door de polder naar het voormalige eiland in de Zuiderzee. Het is onze eerste keer op Urk en we vinden het een hele belevenis. Nadat we alle – nou ja alle – highlights van de vissersplaats hebben bekeken, varen we over de Randmeren naar West-Nederland met natuurlijk een tussenstop op Kevereiland in de Kagerplassen. Brielle is ons ‘keerpunt’. Daarvandaan varen we over de Hollandse IJssel en de Utrechtse Vecht weer noordwaarts.

Lees ook: zo was ons vaarjaar

De Canicula Routebeschrijving vaarroute Rondje Urk

Specs: We varen vanuit Urk via Kampen, Bunschoten-Spakenburg, Spaarndam, Haarlem, Kevereiland, Katwijk aan Zee, Schiedam, Brielle, Dordrecht, Oudewater, Maarssen, Loosdrecht, Muiden en Harderwijk terug naar Urk. Zestien sluizen komen we tegen onderweg, de laagste vaste brug is 2.40, de maximale diepgang 1 meter 50 (op de Loosdrechtse Plassen sterk wisselend).  De totale lengte van de route is 547 kilometer.

Wij hebben in vrijwel alle bovengenoemde plaatsen overnacht. Wil je liever niet aanmeren in een plaats? Langs de route zijn ook voldoende aanlegplaatsen te vinden, maar hou er rekening mee dat er niet overal voorzieningen zijn als walstroom en water. De etappes variëren van 05 tot 61 kilometer.

De vaarroute voor een glaasje rosé

Voor de prijs van een glaasje rosé krijg je de vaarroute zo snel mogelijk in je mailboxKlik hier en het wijst zich vanzelf. Vergeet niet de naam van de route en je mailadres te vermelden!

Download route in Waterkaarten app

Wij gebruiken de Waterkaarten app. Heb jij die app al geïnstalleerd en ben je ingelogd met een actief (proef)abonnement? Sla dan Stap 1 over en ga meteen naar Stap 2 om de route te downloaden. De vaarroute wordt dan automatisch geopend in de Waterkaarten app in de tab ‘Routes’.

Heb je de Waterkaarten app nog niet? Dan kun je de app hieronder downloaden en 7 dagen gratis uitproberen. Download eerst de app (Stap 1) en klik daarna op Stap 2 om de route in je tablet of mobiel te openen. 

Met een klik op de banner hieronder kun je nu de vaarroute openen op je tablet of je mobiele telefoon.

De Canicula Pieter en Marieke op de Utrechtse Vecht
Genietend over de Utrechtse Vecht
Etappe 1: van Urk naar Kampen
  • Sluizen: 3
  • Laagste vaste brug: 6.50
  • Max diepgang: 1.50
  • Lengte: 48 km

Vanuit de gemeentehaven Urk varen we bakboord uit naar de Urkersluis om na passage de Urkervaart af te varen. Het verval in de Urkersluis is zo’n vijf-en-halve meter. Bij Emmeloord koersen we rechtdoor de Zwolse vaart in. Na ruim zes kilometer doemt de Marknessersluis op. Ook hier een verval van zo’n vijf meter. Na de sluis blijven we stuurboord uit de Zwolse Vaart volgen tot aan de Voorstersluis waar het verval zes meter is. Na de sluis stuurboord uit het Vollenhover Kanaal op.

Lees ook: Aanleggen op Urk

Na de Kadoelerkeersluis (staat meestal open) komt het kanaal uit in het Zwarte Meer. Volg de boeien tot aan de splitsing. Ga hier naar bakboord en daarna na ongeveer anderhalve kilometer stuurboord uit. Blijf in de smalle vaart beslist binnen de betonning, want daarbuiten is het erg ondiep. Aan het einde van de rechte vaart naar bakboord, de Goot in. Daarna bij de splitsing met het Ganzendiep bakboord aanhouden. Tegen het einde van het Ganzendiep volgt dan nog de Ganzensluis. Het verval daar wisselt al naar gelang de hoogte van het IJsselwater. Na de sluis kom je op de druk bevaren IJssel uit, recht tegenover Kampen met een aantal jachthavens voor overnachting.

De Ganzensluis wordt ook wel gekscherend de druppelsluis genoemd. Dat komt omdat de sluis werkt met hefdeuren, die als ze omhoog gaan een regengordijn veroorzaken. Denk dus goed op je spullen als je in een open boot vaart. Je kunt de sluis bekijken in de video!

   
Etappe 2: van Kampen naar Bunschoten-Spakenburg
  • Sluizen: 3
  • Laagste vaste brug: 4.00
  • Max diepgang: 1.60
  • Lengte: 61 km

Vanuit de jachthaven gaan we stroomopwaarts de IJssel op. Na kilometerpaal 993 is het stuurboord uit het Reevediep op. Daar volgt al snel de Scheeresluis met doorvaarthoogte van vier meter, net als de bruggen die na de sluis volgen in het Reevediep. Aan het einde van het Reevediep ga je naar bakboord uit, richting de Reevesluis met weinig verval. Daarna is het een kwestie van rechtdoor en kilometers maken.

Na de Harderbrug geeft de waterkaart een ondiepte aan van 1.60 meter. Er is als alternatief een speciale doorvaart voor de recreatievaart via het aquaduct, iets ten oosten van de brug. Vervolgens de route op het Wolderwijd vervolgen die uitkomt in het Nuldernauw. Ter hoogte van Nijkerk volgt de derde sluis van vandaag; de Nijkerkersluis. Na zo’n zeven kilometer is de invaart naar Bunschoten-Spakenburg.

Lees ook: Aanleggen in Bunschoten-Spakenburg

We mogen van de havenmeester tussen de botters liggen met ’s avonds een spectaculair schouwspel

Etappe 3: van Bunschoten-Spakenburg naar Spaarndam
  • Sluizen: 2
  • Laagste vaste brug: 12.77
  • Max diepgang: 1.80 (haven Spakenburg)
  • Lengte: 60 km

Vanuit de haven varen we in noordwestelijke richting naar het IJmeer. Het is verstandig daar de vaargeul aan te houden om zo veel mogelijk uit de buurt te blijven van welig groeiend fonteinkruid dat zo vervelend in je schroef kan gaan zitten. Voorbij de Hoek van ’t IJ ligt een recreatiegeul voor de pleziervaart. Na het schutten in de Oranjesluizen varen we verder over het IJ dat overgaat in het Noordzeekanaal. Bij kilometerpaal 10 bakboord uit het Zijkanaal C in. Aan het eind van het kanaal kom je bij de Rijnlandsluizen uit. Na de sluis heet het water Noorder Buiten Spaarne. Vrijwel direct aan bakboordzijde ligt het meertje Mooie Nel. Daar vinden we een aanlegplaats voor de overnachting. Let wel op de aangegeven ondieptes.

De Canicula Spaarndam Mooie Nel
De Canicula op de Mooie Nel onder Spaarndam

Fonteinkruid is een waterplant die veel voorkomt in het IJsselmeer, het Markermeer, de Randmeren en het IJmeer. In warme zomers groeit het heel erg hard. Vaar je door zo’n wierveld dan kan je schroef vastlopen. Om te zorgen dat de havens bereikbaar blijven wordt er voortdurend gemaaid. Overigens hebben wij een touwsnijder op de schroef laten monteren. Zodra we merken dat de Canicula wat begint te ‘schudden’ slaat Pieter een paar keer achteruit en zijn wij weer van het spul af. 

Etappe 4: van Spaarndam naar Haarlem
  • Sluizen: 0
  • Laagste vaste brug: geen vaste brug
  • Max diepgang: 2.70
  • Lengte: 5 km

Mooie Nel verlaten we op dezelfde plek als we deze binnen gevaren zijn. In zuidwestelijke richting weer de Noorder Buiten Spaarne op die even later overgaat in de Binnen Spaarne. Aanleggen kan op verschillende plekken in Haarlem.

Lees ook: Aanleggen in Haarlem

Over het Spaarne door Haarlem varen is echt een feestje!

Etappe 5: van Haarlem naar Kevereiland
  • Sluizen: 0
  • Laagste vaste brug: geen vaste brug
  • Max diepgang: 2.50
  • Lengte: 23 km

Vaar in zuidelijke richting de Binnen Spaarne af. Dit water heet al snel Zuider Buiten Spaarne. Blijf deze bevaren tot de T-splitsing. Ga hier stuurboord de Ringvaart van de Haarlemmermeerpolder op. Deze volg je door Hillegom en Lisse. Ga bij aankomst bij de Kagerplassen direct bakboord uit tussen Kaag en Buitenkaag door en blijf daarmee de Ringvaart van de Haarlemmermeerpolder volgen. Na ongeveer een kilometer stuurboord de Balgerij op. Even doorvaren en je ziet de met vlaggen gemarkeerde ingang van de haven van Kevereiland.

Lees ook: Aanleggen in Keverhaven

De Canicula Aanleggen op Keverhaven tijdens vaarroute Rondje Urk
Keverhaven op Kevereiland in de Kagerplassen
Etappe 6: van Kevereiland naar Katwijk aan Zee
  • Sluizen: 0
  • Laagste vaste brug: 2.40
  • Max diepgang: 1.80
  • Lengte: 14 km

Verlaat de haven en ga zuidelijk de Kever op. Ga westelijk door Spijkerboor en na doorgang in zuidwestelijke richting over Zweiland. Ga daarna westelijk over Laeck en vervolgens zuidwestelijk over Spriet. Deze gaat over in de Warmonderlee. Ga aan het eind stuurboord uit het Oegstgeester Kanaal op. Vaar deze uit en dan nog een keer stuurboord het Uitwateringskanaal in. Aan het einde vind je de jachthaven.

In deze video volgen we een stukje van de grens van het Romeinse rijk

Etappe 7: van Katwijk aan Zee naar Schiedam
  • Sluizen: 1
  • Laagste vaste brug: 4.40
  • Max diepgang: 2.00
  • Lengte: 41 km

Vertrek in zuidoostelijke richting Katwijk aan Zee. Bij de eerste kruising rechtdoor de Oude Rijn op. Na spoorbrug De Vink stuurboord uit de Korte Vliet op. Na de Hooghkamerbrug opnieuw naar stuurboord. Het water heet hier nu simpelweg Vliet. Na windmolen De Salamander wordt de naam van het water Trekvliet of Zuidvliet. Daar is ook de enige sluis van deze etappe; Sluis Leidschendam. Na een paar kilometer heet het water Delftsche Vliet. Aangekomen bij Delft gaan we bakboord het Rijn-Schiekanaal op en vaar je om het oude centrum heen. Na de Kolk waar aanlegplaatsen zijn, heet het water kortweg Schie en even verder Delftsche Schie. Even verder, vlak voor de Hogebrug gaan we stuurboord uit de Schiedamsche Schie op. Van daar af word je door een serie bruggen geloodst met als laatste brug in deze etappe de Proveniersbrug.

Lees ook: Aanleggen in Schiedam

Vier Schieën

De Delftse Schie, de Rotterdamse Schie, de Delfshavense Schie en de Schiedamse Schie: vier waterlopen in de buurt van Overschie eindigen allemaal op ‘schie’. Niet echt handig zou je zeggen. Het heeft allemaal te maken met een middeleeuwse ruzie over, jawel, tolrechten. Die waren van Schiedam, zeer tegen de zin van Rotterdam en Delft. Om die tol te omzeilen groeven de rivaliserende steden vaarten en kanalen langs Schiedam. Delft kreeg uiteindelijk zelfs een eigen haven langs de Nieuwe Maas, die toen nog de Merwede werd genoemd, Delfshaven.

Van de hoogste windmolens van de hele wereld naar een monumentaal vestingstadje

Etappe 8: van Schiedam naar Brielle
  • Sluizen: 0
  • Laagste vaste brug: 12.00
  • Max diepgang: 2.00
  • Lengte: 27 km

Via de Ooiervaarsbrug, de Beurssluis, de Appelmarktbrug, de Taanbrug en de Koemarktbrug verlaat je het oude centrum van Schiedam. Na de Koninginnebrug en de Buitensluis kom je uit op de Nieuwe Maas. Westelijk tot kilometerpaal 1013.0 en dan naar het zuiden de Oude Maas op. De invloed van het getij is op de Nieuwe Maas en Oude Maas goed te merken. Na de hele drukke driesprong met het Hartelkanaal, stuurboord uit naar de Voornse sluis. Na passage vaar je het Scheepvaart- en Voedingskanaal af. Deze mondt uit in het Oosterlandse Rak. Via een smal vaartje aan bakboordzijde beland je in het centrum van Brielle. Bel even met de havenmeester voor een plekje, zijn telefoonnummer staat op een bord bij de toegang naar Brielle.

De Canicula Taanbrug Schiedam
In de Lange Haven van Schiedam kom je twee dubbele hefbruggen tegen die door twee brugwachters worden bediend
Etappe 9: van Brielle via Grote Kreek naar Dordrecht
  • Sluizen: 0
  • Laagste vaste brug: 12.00
  • Max diepgang: 2.50 (diepte Grote Kreek niet bekend)
  • Lengte: 41 km

Omdat het een bloedhete dag wordt gaan we op zoek naar een plekje met schaduw en zwemwater. Aanlegmogelijkheden zijn er genoeg in de omgeving, maar de haventjes aan de westkant van het water zijn allemaal wat groenig. We komen uiteindelijk terecht aan de overkant, in de haven van de Vrienden van de Grote Kreek. Die is dichtbij: vaar Brielle uit via de toegangsvaart. Op het Oosterlandse Rak bakboord uit. Na circa drie kilometer ligt de Grote Kreek aan stuurboord. Vaar vanuit de Grote Kreek terug naar de Voornse sluis. Daarna stuurboord uit over de Oude Maas. Blijf deze volgen tot Dordrecht. Daar zijn verschillende jachthavens te vinden. Wij kiezen voor WSV Maartensgat. Deze jachthaven ligt direct naast de Grote Kerk. Let op: de Oude Maas wordt druk bevaren door de binnenvaart.

Lees ook: Aanleggen in Dordrecht

De Canicula Oude Maas
De Canicula op de Oude Maas met op de achtergrond het Scheur
Etappe 10: van Dordrecht naar Oudewater
  • Sluizen: 1
  • Laagste vaste brug: 3.40
  • Max diepgang: 1.90
  • Lengte: 43 km

Vanuit de jachthaven weer de Oude Maas op. Na ongeveer een kilometer naar bakboord de Noord op. Vaar deze uit en steek de Nieuwe Maas/Lek over naar de Bakkerskil. Na circa twee-en-halve kilometer stuurboord de Sliksloot in. Aan het eind stuurboord uit de Hollandsche IJssel op. Daar vaar je vrijwel direct onder de enorme stalen schuiven door die samen de Hollandsche IJsselkering vormen. Deze worden alleen neergelaten bij extreem hoge waterstanden. Even voorbij Gouda passeer je de Waaiersluis. Aanleggen doen we bij Oudewater voor de Hoenkoopsebrug.

Van regen naar zonneschijn over de betoverende Utrechtse Vecht

Etappe 11: van Oudewater naar Maarssen
  • Sluizen: 1
  • Laagste vaste brug: 3.70
  • Max diepgang: 1.80
  • Lengte: 37 km

Blijf de Hollandsche IJssel volgen tot net voorbij IJsselstein. Daar bakboord uit de Doorslag in. Na de openstaande Doorslagsluis rechtdoor het Merwedekanaal benoorden de Lek in. Na nog een paar bruggen volgt de Zuidersluis Nieuwegein. Omdat tijdens deze etappe een essentiële brug in Utrecht gestremd is, nemen we noodgedwongen het Amsterdam-Rijnkanaal richting het noorden. De eerste mogelijkheid om het kanaal benutten we door onder de Buurenbrug en door de openstaande Vechtsluis bakboord uit de Vecht op te varen. De etappe eindigt in Maarssen.

Vind je de video’s leuk? Met een klik op de banner kun je je gratis abonneren, dan zie je de nieuwste video’s meteen!

De Canicula YouTube banner

Etappe 12: van Maarssen naar Loosdrechtse Plassen
  • Sluizen: 1
  • Laagste vaste brug: geen vaste brug
  • Max diepgang: 1.80 op de Vecht en sterk wisselende diepte op Loosdrechtse Plassen
  • Lengte: 14 km

Vanuit Maarssen verder naar het noorden over de Vecht. Na de Nieuwersluisbrug verschijnt vlak voor Loenen aan stuurboordzijde de Mijndense Sluis. Na deze sluis vaar je op de Drecht richting de Loosdrechtse Plassen. Op de Drecht is het even uitkijken voor de stokken in het water waar visnetten aan zijn verbonden. Vlak voor het voetveer kiezen we ervoor stuurboord uit de Drecht te blijven volgen. Daarna draaien we de Loosdrechtse Plassen op. De dieptes op deze plassen varieren plaatselijk sterk. Een goede waterkaart is voor wie plaatselijk niet bekend is een must. Wij gaan op zoek naar een plaats om af te meren en te overnachten en komen uiteindelijk terecht bij de Gooise Watersport Vereniging de Vrijbuiter.

Etappe 13: van Loosdrechtse Plassen naar Muiden
  • Sluizen: 1
  • Laagste vaste brug: geen vaste brug
  • Max diepgang: 1.80 op de Vecht en sterk wisselende diepte op Loosdrechtse Plassen
  • Lengte: 29 km

Terug over de Loosdrechtse Plassen naar de Mijndense Sluis varen we door de Muyeveldse Wetering die weer overgaat in de Drecht. Na de sluis stuurboord uit. Blijf de Vecht volgen. In Muiden moet je nog door de Groote Zeesluis Muiden. Daarna zijn er verschillende jachthavens.

De Canicula Muiden Muiderslot
Vorstelijk overnachten aan de voet van het Muiderslot
Etappe 14: van Muiden naar Harderwijk
  • Sluizen: 1
  • Laagste vaste brug: 12.77
  • Max diepgang: 1.80
  • Lengte: 50 km

Vertrek naar het noorden via de vaargeul richting Markermeer. Wij gaan stuurboord uit bij de eerste kruising en varen zo onder de eilandjes De Drost, Renar en Hooft richting de Randmeren. De diepte aanduiding op de waterkaart ten zuiden van eilandjes De Drost, Renar en Hooft is niet geheel duidelijk. Lijkt 1,40 te zijn. Met grotere diepgang ten noorden van deze eilandjes richting de Randmeren. Let wel op fonteinkruid als je buiten de betonde vaargeulen vaart.

Na de spoorbrug Muiderberg en de Hollandse Brug varen we het Gooimeer op. Blijf de vaargeul volgen. Verderop volgt de Stichtse Brug en het kunstwerk dat daarna volgt is de Nijkerkersluis. Daarna blijf je de vaarroute volgen en kom je uit op het Wolderwijd. Neem daar voor Knarland de route stuurboord uit en voordat je bij het aquaduct bent nogmaals stuurboord. Kies vervolgens voor verblijf in het centrum van Harderwijk of in jachthaven de Knar.

Lees ook: Aanleggen in Harderwijk

Etappe 15: van Harderwijk naar Urk

Sluizen: 2
Laagste vaste brug: 3.90
Max diepgang: 2.10
Lengte: 51 km

Vaar de haven uit en vaar rechtdoor naar de Harderbrug. Daar onderdoor en vrijwel direct bakboord de Harderhaven in. Ga daar naar stuurboord naar Sluis de Blauwe Dromer. Na de sluis vaar je verder over de Hoge Dwarsvaart. Deze gaat na Brug in de Karekietweg over in de
Hoge Vaart. Blijf in noordelijke richting varen. Uiteindelijk beland je bij de Ketelsluis. Na de sluis vaar je het Ketelmeer op. Afhankelijk van windrichting en windsterkte kies je een route naar de Ketelbrug. Je kunt bijvoorbeeld oostelijk van het slibdepot IJsseloog richting
Schokkerhaven en dan met een westelijke koers naar de Ketelbrug. Na de Ketelbrug volgen we de op de waterkaart aangegeven route en gaan iets ten zuidwesten van Urk naar stuurboord richting de haven.

Lees ook: Aanleggen op Urk

Lees ook: Van Rotterdamse puinhopen tot polderkracht

In de video varen we nog even verder, langs de Rotterdamse Hoek via Lemmer naar onze thuishaven in Sloten, waar we nog een nachtje blijven om het af te leren. En we hebben nog een heerlijk hapje uit Harderwijk!

Disclaimer en auteursrecht

We hebben deze vaarroute zorgvuldig samengesteld, maar je blijft natuurlijk zelf verantwoordelijk voor het checken van de vaarweg en het veilig varen onderweg. Op deze tekst berust auteursrecht. Natuurlijk mag je ‘m printen voor persoonlijk gebruik, maar het is niet toegestaan de tekst te verspreiden. Opmerkingen of aanvullingen kun je sturen via het formulier. Ga met de pijltjes naar het volgende vak, als je op ‘enter’ klikt wordt het bericht verzonden.

Marieke, maart 2023