De Overijsselse Vecht staat al jaren op ons verlanglijstje. Afgelopen voorjaar was het eindelijk zover en we worden niet teleurgesteld. De Vecht is een prachtige rivier met oude boerderijen, mooie sluizen en oeverwallen begroeid met brem en fluitenkruid. We krijgen zelfs een beetje een ‘Linge-gevoel’. Kijk maar naar het filmpje!

"Dankjulliewel weer! De Overijsselse Vecht stond al op het lijstje, maar jullie fantastische filmpje geeft absoluut de doorslag! " Nicole Hasselman via Facebook
Heen-en-weer over de Vecht

De Overijsselse Vecht stroomt 170 kilometer lang tussen het Zwartewater bij Zwolle en het Duitse Münsterland. Met onze diepgang van 80 centimeter en 2.10 hoogte varen wij niet verder dan Ommen, een traject van 30 kilometer. Deze vaartocht tussen het Zwartewater en Ommen duurt zo’n drie tot vier uur bij 8 á 9 kilometer per uur, inclusief sluizen. Wil je dit stuk ook varen, hou dan rekening met een maximale diepgang van 1.15. De laagste brug op dit traject is H4.95.

Veerpont Haerst ter hoogte van Zwolle.
Sluizen

Op het voor ons bevaarbare traject tussen Zwolle en Ommen kom je twee sluizen tegen. De eerste vlak voor Dalfsen en de tweede vlak voor Ommen. De drempeldiepte is 1.15/1.25 meter. De sluizen worden bediend tussen half negen en half zeven. Tussen twaalf en één wordt er geluncht, maar zorg dat je twintig minuten voor sluitingstijd aanwezig bent. Als je even belt dat je eraan komt, wordt de sluis vaak alvast klaargemaakt. Sluis Vechterweerd 0529-431843, sluis Vilsteren 06-11904937

Bruggen en pontjes

De spoorbrug voorbij Zwolle is 4.95 hoog, de Vechtbrug bij Dalfsen is beweegbaar. Vlak voor Zwolle kom je nog de Varsenerbrug H5.18 en in Ommen de Hessel Mulertbrug H3.55 tegen. Voorbij deze brug is de toegestane diepgang (volgens de waterkaart en het Vaarbesluit) 0.50 meter. Ter hoogte van de Agnietenplas bij Zwolle en tussen Dalfsen en Ommen varen voetveren aan een kabel.

Let op: de Overijsselse Vecht is een regenrivier. Dat betekent dat het waterpeil flink kan fluctueren.

De sluizen in de Overijsselse Vecht worden met de hand bediend. Dit is sluis Vilsteren.
Aanleggen langs de Vecht

Langs de rivier zijn maar weinig aanlegplaatsen. Vrij liggen kan op één aanlegplaats in een meertje even na de snelweg bij Berkum. Op de waterkaart worden ook nog aanlegplaatsen ter hoogte van Zwolle en Ommen aangegeven. Maar voor de eerste plek heb je een loopplank nodig en bij Ommen staat een verbodsbord. Je kunt natuurlijk wel aanleggen in een jachthaven. Die zijn te vinden bij Zwolle (Aqua Nautic), Dalfsen en Ommen.

Moois onderweg

Het pontje in het buurtschap Haerst is het laatste hand getrokken veer in Nederland en staat bekend als het leukste voetveer van Nederland.

Naast het voetveer van Hearst doemt Huize Arnichem op. Dit buitenhuis werd gebouwd in 1829 en heeft veel eigenaren gehad. Jarenlang liepen er vakantievierende paters en fraters rond. Sinds een paar jaar wordt het huis permanent bewoond.

Even voorbij Dalfsen staat kasteel Rechteren. Ooit stond de burcht aan de Vecht, maar die is wat opgeschoven, waardoor het kasteel nu langs een dode rivierarm staat. Toch is het kasteel nog steeds goed te zien vanaf het water. Tenminste, als de bomen nog niet in blad staan… 

Rechteren is het enige middeleeuwse kasteel in Overijssel dat bewaard is gebleven.

Voor schepen met een diepgang van minder dan een meter en lager dan 1.98 meter is de Vecht sinds 2019 is de Vecht officieus ook bevaarbaar tussen Ommen en Kanaal Almelo-De Haandrik. Officieel kun je een boete krijgen als je er vaart met meer dan vijftig centimeter diepgang totdat het Vaarbesluit is aangepast in 2021. Officieus valt het met die boete best mee, hebben we inmiddels uit betrouwbare bron begrepen. Waarom kunnen wij met de Canicula niet verder dan Ommen?

Twee obstakels

Hoewel de diepgang van het traject Ommen-Kanaal Almelo-De Haandrik grotendeels twee meter is en de meeste bruggen 2.40 hoog, zijn er twee obstakels voor de gemiddelde motorboot: sluis De Haandrik en de Voorstraatbrug bij Hardenberg. De drempeldiepte van de sluis is 1 meter en de Voorstraatbrug H1.98.

Lobby

Hoewel er sterk gelobbyd wordt, lijkt het er voorlopig niet op dat er voldoende draagvlak is voor aanpassing van de sluis en de brug. Zeer tegen de zin van de Stichting Belangenbehartiging Bevaarbaarheid Vecht, die aankoerst op het beweegbaar maken van de Voorstraatbrug. Om te gemeente te laten zien dat het wel degelijk loont om de brug aan te passen, roept de Stichting watersporters op massaal naar Hardenberg te varen.

Varen met de Canicula - Varen over de Overijsselse Vecht - Zicht op Ommen
De Hessel Mulertbrug in Ommen.
Opknapbeurt haven Hardenberg

Sinds de opening van de bijzondere Vlinderklepsluizen bij Junne en Mariënberg in juni 2019 kunnen schepen met een beperkte diepgang en doorvaarthoogte wel doorvaren tot de verbinding met Kanaal Almelo – De Haandrik. Van daar kun je naar Coevorden, Duitsland en Meppel. Om die kleine schepen of sloepen te verwelkomen wordt in Hardenberg hard gewerkt aan een opknapbeurt van de haven. 

De passantenhaven van WSV Hardenberg
Sloepvaarders

De Overijsselse Vecht is ook voor sloepvaarders een feestje. Trailerhellingen zijn te vinden bij Zwolle, in de jachthavens van Dalfsen en Ommen en bij Hardenberg. Kijk voor meer info op Trailerhelling.com.

Nog meer vragen? Kijk voor antwoorden op de website van Waterschap Vechtstromen.

Ha lezer!

We hopen dat je de informatie leuk vindt! Heb je tips of aanbevelingen? Je kunt ze mailen via onderstaand formulier. Ennuh, je kunt je hier abonneren op ons YouTube-kanaal voor veel meer leuke video’s! Hartelijke groet, Marieke.