Honderden hectares polders en kilometerslange eeuwenoude veendijken. Met daar tussenin mooie vaarwegen als de Kromme Does, de Wijde Aa en de Zijl. Vanaf het water kun je metersdiep naar beneden de polders in kijken. Met onderweg tientallen prachtige poldermolens, die vrijwel allemaal ingezet kunnen worden als er nood aan de man is. Je komt ze tegen tijdens dit Rondje Braassemermeer en Kagerplassen!

We komen vanaf de Amstel en de Drecht en beginnen dit vaarrondje op de Wetering, in het plaatsje Oude Wetering. Het ligt tussen de Ringvaart van de Haarlemmermeerpolder en komt uit in het Braassemermeer. Kijk maar even mee!

Specs: deze vaarroute brengt je van de Braassem via Leiderdorp, Leiden, de Kagerplassen en de Ringvaart van de Haarlemmermeerpolder terug naar de Braassem. De tocht duurt een uur of vier bij 8 a 9 kilometer per uur. Je komt één vaste brug van H30 tegen, over de Does vlak voor Leiderdorp. De maximale diepgang van het traject is 1.80 meter. Op verschillende plekken varen pontjes heen-en-weer.

De Kagerplassen bestaan uit een stuk of tien veenmeren

Download route in Waterkaarten app

Wij gebruiken de Waterkaarten app. Heb jij die app al geïnstalleerd en ben je ingelogd met een actief (proef)abonnement? Sla dan Stap 1 over en ga meteen naar Stap 2 om de route te downloaden. De vaarroute wordt dan automatisch geopend in de Waterkaarten app in de tab ‘Routes’.

Heb je de Waterkaarten app nog niet? Dan kun je de app hieronder downloaden en 7 dagen gratis uitproberen. Download eerst de app (Stap 1) en klik daarna op Stap 2 om de route in je tablet of mobiel te openen.

Met een klik op de banner hieronder kun je nu de vaarroute openen op je tablet of je mobiele telefoon.

Kromme Does

Routebeschrijving: Vaar vanuit Oude Wetering in zuidelijke richting naar het Brassemermeer. Volg op de Braassem de boeien aan tot aan het eind van het meer en ga dan stuurboord uit de Wijde Aa op. Het meer gaat over in de Kromme Does. Voorbij Hoogmade heet het water gewoon Does en loopt het kaarsrecht naar Zoeterwoude/Leiderdorp.  Ga voorbij de beweegbare brug stuurboord uit de Oude Rijn op.  Blijf de Oude Rijn volgen tot het kruispunt Oude Rijn-Rijn-Schiekanaal-de Zijl en ga stuurboord uit De Zijl op, onder de Spanjaardsbrug door.

Achter de Spanjaardsbrug ligt het korte riviertje de Zijl
Comfortabel slapen

Vaar je in een sloep en wil je comfortabel overnachten langs het water? Als je hier je accomodatie boekt, krijgen wij een kleine commissie die we gebruiken om de website up-to-date te houden.



Booking.com

 

Boterhuiseiland

Vervolg routebeschrijving: De Zijl komt uit in de Kagerplassen. Evenwijdig aan het Boterhuiseiland (zie video) ligt ’t Joppe, het enige niet-natuurlijke meer in de Kagerplassen. Het meer ontstond door zandwinning, dat gebeurt trouwens nog steeds, maar er zijn mooie aanlegplaatsen! Wij varen verder, tussen boerderij De Eenzaamheid en Waterlust de Kaagsociëteit door in noordwestelijke richting over Zweiland en Kever.

Aan het eind van de Zijl ligt het domein van de waterscouts
Balgerij

Vervolg routebeschrijving: Vaar ter hoogte van Kevereiland de Balgerij op en ga aan het eind stuurboord uit, de Ringvaart van de Haarlemmermeerpolder op. Het is dan nog een kilometer of zes tot je stuurboord uit de Wetering weer op kunt varen.

De Canicula YouTube banner

   
Aanleggen onderweg

Het is echt watersportland, daar tussen Braassem en Kaag en er zijn teveel aanlegplaatsen om op te noemen. Een greep uit de mogelijkheden: meteen aan het begin van het meer in Roelofarendsveen, met mooi zicht op de Braassem. Aan de zuidkant bij passantenhaven De Hem, bij jachthaven De Freek in Hoogmade, de Doeshaven vlak voor Leiderdorp en Keverhaven in de Kagerplassen.

Jachthaven de Freek bij Hoogmade was tot voor kort nog weiland
Molens in het polderland

Het gebied rond de Hollandse Plassen bestond vroeger uit hoogveen, dat voor negentig procent bestaat uit water.  In de vroege middeleeuwen werd het gebied ontgonnen. Sloten en kanalen werden gegraven om het water af te voeren. Maar met het water verdween ook het hoogveen en kwam het land steeds lager te liggen. Om het water te weren werden dijken aangelegd.

De Does- en de Kalmolen langs de Does
Molenstichting

Omdat de veengrond blééf inklinken waren molens nodig om het weg te pompen.  Het werk van de molens is inmiddels overgenomen door moderne gemalen, maar de meeste zijn er nog steeds en staan paraat om bij ernstige wateroverlast een handje te helpen! Wil je ze nog wat beter bekijken? Ze staan uitgebreid beschreven op de website van de Rijnlandse Molenstichting.

Aanleggen in de buurt?

Heb je tips of aanvullingen? We vinden het leuk als je ’n berichtje stuurt!